Κανένας δεν είναι κακός στα μαθηματικά


«Η ιδέα ότι κάποιος μπορεί να είναι κακός στα μαθηματικά είναι λάθος και κρύβει, συνήθως, πολλές επιβλαβείς παρανοήσεις. Πρόκειται, συχνά, για μια δικαιολογία που, μάλλον, καλύπτει μια προσωπική αποτυχία, και δεν αφορά την πραγματική κατανόηση των νοητικών ικανοτήτων ενός ανθρώπου», γράφει ο Chase Felker σε πρόσφατο άρθρο του στο διαδικτυακό περιοδικό Slate. Η πεποίθηση ότι είναι αδύνατον να κατανοήσει κάποιος τα μαθηματικά, ακυρώνει, σύμφωνα με τον αρθρογράφο, και την άποψη που υποστηρίζει ότι η προσεκτική μελέτη αλλάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Για να ενισχύσει το επιχείρημά του σημειώνει ότι κανένας δεν γεννήθηκε γνωρίζοντας το Αξίωμα τής Πληρότητας, και ότι ακόμα και οι σπουδαιότεροι μαθηματικοί χρειάστηκε να μάθουν πώς να κατανοούν τέτοιου είδους έννοιες. «Το ίδιο συμβαίνει και με τη γραφή. Κανείς δεν γράφει πολύ καλά αν δεν εξασκηθεί αρκετά, αλλά θεωρείται απαράδεκτο να ισχυριστούμε ότι οι συγγραφικές μας ικανότητες δεν μπορούν να βελτιωθούν με την εξάσκηση», προσθέτει.
Στην συνέχεια, προσπαθεί να εντοπίσει τη φοβία για τα μαθηματικά στον τρόπο διδασκαλίας τους και στις γενικότερες προκαταλήψεις που συνοδεύουν τη μαθηματική επιστήμη, τονίζοντας ότι οι άνθρωποι συνηθίζουν να κρίνουν αρνητικά τα μαθηματικά από την πρώτη επαφή που έχουν με το αντικείμενο. «Μπορεί να χρειάζεται να προσπαθήσει περισσότερο κάποιος στην αρχή, προκειμένου να εισχωρήσει στον κόσμο των μαθηματικών, αυτό δεν σημαίνει, απαραιτήτως, ότι καθώς θα προχωρά σε υψηλότερα επίπεδα θα αντιμετωπίζει την ίδια δυσκολία», γράφει. Και εξηγεί: «η προσέγγιση και η μέθοδος κατανόησης ενός πεδίου γίνονται πιο εύκολα όταν κάποιος ασχολείται περισσότερο μαζί του».
Ο αρθρογράφος εντοπίζει, ακόμη, μια παράδοξη διάσταση στη φοβία για τα μαθηματικά. Αρκετοί, γράφει, φοβούνται τα μαθηματικά επειδή συνδέονται με έννοιες όπως η καθαρή λογική, η αφηρημένη συλλογιστική και με μια διαδικασία που αναζητά, καθώς εξελίσσεται, τα απλούστερα δυνατά αποτελέσματα. «Απλότητα δεν σημαίνει, φυσικά, και ευκολία», παραδέχεται. Και προσθέτει ότι οι απαιτήσεις, για παράδειγμα, των λογοτεχνικών σπουδών μοιάζουν πιο σύνθετες, αφού ο σπουδαστής χρειάζεται να εξερευνήσει και να κατανοήσει σε βάθος πολλές διαφορετικές γνωστικές περιοχές: τη γλώσσα, την ιστορία, το ερμηνευτικό πλαίσιο, δεκάδες αφηγηματικές τεχνικές και διακειμενικές αναφορές.
«Τα μαθηματικά, στηρίζουν, σαφώς, τις παραδοχές τους σε κοινά αποδεκτούς όρους», λέει ο Chase Felker. Και καταλήγει: «Προφανώς, μπορεί να μην είναι εύκολο να αλλάξουμε τον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών, αλλά ελπίζω ότι μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε για αυτά. Μάλλον ήρθε η ώρα να σταματήσουμε να διαιωνίζουμε τον φόβο για μία επιστήμη που κάθε άνθρωπος, με την κατάλληλη εκπαίδευση, είναι αρκετά έξυπνος για να την κατακτήσει».

Πηγή: www.slate.com

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις