Tim Berners-Lee: Δημιούργησα το web. Τι πρέπει να αλλάξουμε για να το σώσουμε


Μπορεί να μην θυμούνται και πολλοί ότι χθες συμπληρώθηκαν 28 χρόνια από τότε το worldwide web, το γνωστό www, απέκτησε σάρκα και οστά. Αλλά εκείνος είναι αδύνατον να το ξεχάσει.
Γιατί ο Τιμ Μπέρνερς Λι είναι ο εφευρέτης του παγκόσμιου ιστού( που δημιουργήθηκε στο CERN ). Τότε, γράφει στον Guardian, είχε φανταστεί το Διαδίκτυο σαν μια ανοικτή πλατφόρμα που θα επέτρεπε στον καθένα να μοιραστεί πληροφορίες, να αποκτήσει πρόσβαση σε ευκαιρίες και να επικοινωνήσει με άλλους χρήστες χωρίς το εμπόδιο των γεωγραφικών και των πολιτισμικών συνόρων.
Το όνειρό του, πιστεύει, έγινε εν πολλοίς πραγματικότητα. Αλλά τον τελευταίο χρόνο έχει αρχίσει να ανησυχεί. Κι ο λόγος είναι ότι εντοπίζει τουλάχιστον τρεις κινδύνους, οι οποίοι πρέπει να αντιμετωπιστούν για να συνεχίσει το Διαδίκτυο να εκπληρώνει την αποστολή του ως εργαλείο που υπηρετεί ολόκληρη την ανθρωπότητα. Ο ένας κίνδυνος, συνεχίζει ο Τιμ Μπέρνερς Λι, είναι η απώλεια του ελέγχου των προσωπικών δεδομένων. Πολλοί ιστότοποι παρέχουν δωρεάν το περιεχόμενό τους ζητώντας σε αντάλλαγμα τα προσωπικά μας δεδομένα. Και πολλοί από εμάς τα προσφέρουν. Οι συνέπειες που μπορεί να υποστεί κάποιος στα καταπιεστικά καθεστώτα είναι προφανείς. Αλλά και στις δημοκρατίες οι παγίδες δεν είναι αμελητέες.
Ο Lee στο CERN

Και ο δεύτερος κίνδυνος; Είναι η ευκολία με την οποία μπορεί να διαδοθεί η παραπληροφόρηση. Ο Τιμ Μπέρνερς Λι υπενθυμίζει ότι ο περισσότερος κόσμος αναζητά τις ειδήσεις από μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μηχανές αναζήτησης που μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Τα σάιτς αυτά επιλέγουν τι να μας δείξουν χρησιμοποιώντας αλγόριθμους που μαθαίνουν να μας «ταΐζουν» με βάση τα προσωπικά μας δεδομένα. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Να βλέπουμε τις μηχανές να υποθέτουν ποια κλικ θα κάναμε χωρίς κανέναν απολύτως έλεγχο. Αλλά αυτός δεν είναι παρά ο πιο ασφαλής τρόπος για να εξαπλωθούν οι ψεύτικες ειδήσεις σαν την πυρκαγιά.
Και να ποιος είναι ο τρίτος κίνδυνος: Η πολιτική διαφήμιση στο Διαδίκτυο έχει λάβει τον χαρακτήρα μιας τεχνολογικής βιομηχανίας που επιτρέπει στους υπεύθυνους μιας προεκλογικής εκστρατείας να δημιουργούν εξατομικευμένα σποτ – σύμφωνα με μια πηγή, στις αμερικανικές εκλογές του περασμένου Νοεμβρίου στο Facebook δημοσιεύονταν κάθε μέρα 50.000 παραλλαγές της ίδιας διαφήμισης. Κι αν σε αυτό προστεθεί το γεγονός ότι πολλές από αυτές τις διαφημίσεις χρησιμοποιούνται με μη ηθικό τρόπο, μπορεί να αντιληφθεί κανείς τη σημασία της απειλής.
Ωραία, και τι κάνουμε; Η λύση δεν είναι απλή, λέει ο εφευρέτης του web. Αλλά ο τρόπος να αποτρέψουμε αυτούς τους κινδύνους υπάρχει. Αρκεί να το θελήσουμε. Κι αρκεί να το θελήσουν και οι κολοσσοί του www.

Πηγή; protagon.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις